Zisson utökar sitt utbud av kunddialog genom uppköpet av Socialboards, ett av de snabbast växande martech-bolagen i Norge. Socialboards samlar ihop all kunddialog i sociala medier, live chat och e-post i en enda bättre lösning som nu erbjuds till kundcentermarknaden.

Vi är stolta över att Socialboard-teamet och tekniken nu är en del av Zisson. Vi har samarbetat en längre tid och sett behovet av denna efterlängtade lösning som Socialboards teknik medför, öka hos våra kunder. Tillsammans täcker vi alla kundkommunikationskanaler, vi stärker vår kompetens och kommer kunna erbjuda ännu bättre integrationslösningar till våra nya och befintliga kunder, säger André Jensen VD för Zisson.

 Socialboards är ett av de snabbaste växande martech-bolagen på den Norska marknaden med en årlig tillväxt på över 45% med en gedigen kundstock bestående av företag så som DNB, REMA 1000, NorgesGruppen, Sport1, Avinor, VikingLine, PostNord och Berg Hansen.

Anne Kristine R. Grunde, chef för Socialboards ser fram emot att bli en del av Zisson.

– Vår teknik tillsammans med Zissons lösningar skapar en rå gemensam plattform för systematisering och analys av kundsupport i större kontaktcenters. Tillsammans med Zisson ser vi nu fram emot att kunna erbjuda ännu fler företag rätt verktyg för god kunddialog.

 Förvärvet av Socialboards är resultatet av ett mycket aktivt år 2020 för Zisson. Coronapandemin har givit Zisson möjlighet att leverera samhällskritiska lösningar för flertalet privatägda företag men också Helse Nord, pandemitelefoni och kundcenter med växelfunktionalitet för kommun och offentlig sektor så som NTNU, Ålesund och Oslo etc. Zisson har fortsatt växa i Sverige efter förvärvet 2019.

-Vi har upplevt en kraftig uppgång i efterfrågan av vår produkt och dess kontaktcenterlösningar under 2020. Nu med Socialboards inkluderat strävar vi efter att växa med en ökade marknadsandelar i både Norge, Sverige och internationellt, säger Jensen.

 Zissons och Socialboards avtalsintäkter uppgick till totalt 70 miljoner norska kronor under 2020. Zisson har stöd i Verdane, en tillväxtinvesterare specialiserad på teknikbaserade och ambitiösa nordeuropeiska företag och hjälper dessa att växa internationellt.

-Digitaliseringen av kundkommunikation har stärkts ytterligare som ett resultat av Coronapandemin. Zisson täcker nu ett stort och växande behov på marknaden och vi är mycket nöjda med företagets utveckling och den ytterligare investeringen av martechs stjärnskott Socialboards, dess team och teknik. Allt detta till glädje för nya och befintliga kunder, säger Nils Vold, hos Verdane.

Socialboards AS grundades av Anne Kristine R. Grunde och Erik Platou Lundquist som tillsammans arbetat med kundtjänstlösningar sedan 2007. Idéen kring tjänsten ”Socialboards” föddes under tiden då kunddialogen förändrades med intåg av sociala medier. Sedan dess har vi målmedvetet arbetat med att utveckla en produkt som gör kundservice bättre i alla kanaler – både för de konsumenter och kundtjänsthjältar som dagligen arbetar med kundresan i företag både i och utanför Norges gränser.

Företaget har för närvarande några av de bästa kundtjänstföretagen i landet i sin kundstock bl.a. DNB, REMA 1000, NorgesGruppen, Sport1, Avinor, Telia och många fler. www.socialboards.com är glada för att se vad ders lösning gör för en kund som Meny. Meny.no/kundservice (alla moduler drivs av SB) Totalt kommer Socialboards att förse Zisson med nya och spännande expertis vilket gör Zisson till en mer komplett konkurrerande spelare på marknaden. Det senaste året har antalet kanaler vi använder vid kundkontakt ökat, detta med kunden i fokus. Den stora majoriteten som tidigare brukade ringa kundtjänst ser vi nu har förflyttats till de skrivande kanalerna. Sociala medier blomstrar och bidrar ständigt med nya kanaler. Vi ser också en internationalisering inom lösningar som både betygsätter och ger feedback till de olika användarna. För Zisson är det viktigt att vara bra på de kanaler kunden oftast använder. Socialboards är ett företag som är oerhört skickliga på dessa nya kanaler, och de står i första ledet gällande användning av ny teknik. Dialog med kunder och partners visar att Socialboards huvudsakliga fokus är viktig för framtida bra kunddialoger. Genom förvärvet av Socialboards har Zisson valt att stärka sig i ett strategiskt viktigt område. Här är några av funktionerna som var viktiga för Zisson när valet föll på Socialboards.

  • En rubust lösning för hantering av kommunikation i de olika kanalerna i sociala medier.
  • Innovativ och smart FAQ som fungerar som en kunskapsbas för självbetjäning.
  • Ticketing/ärendehantering/kundhantering etc. Kärt barn har många namn men vi har marknadens bästa produktlösning för systematisering av kundkontakt i större kontaktcenters.
  • Möjligheten att bygga formulär för alla typer av kundkontakter.
  • Avancerad analys som visar hur dina kunder kommunicerar med dig.

Vi ser fram emot att kunna presentera fler banbrytande nyheter i framtiden och ser nu fram emot ett nytt spännande år tillsammans.

Vänligen och på återseende,

Zisson